الأربعاء، 24 ديسمبر 2008

حــلم زمــان

عايــز ابــداء
اشوف بقلبي مش بعيني
افــك كل الحديد
انــام واعوم

عايز ابداء اكون انسان جديد
انسي كل الفات م الذكريات
م الألــم والهـروب

اقف .. وافــكر
اقول كفــايه
بص وشوف نفسك
رايح ع فــين

ليه سايب نفسك
روحــك
قــلبك
دمرتهم...؟
ولا مش عايز تحس بيهم

اصح وبطـــل ..

انت اكبر من الماضي ومافيه
لسـه هناك فـُرص
سكَـك تمشيها
لـسة في فـُرص
تبقي انسان جديد

فاكر زمـــان
يااااه,, ايام زمان ,, أحــلام زمان
الحلم كان صحيح تمام

يــاااه لو كان الزمان غير الزمان

يااااه لو أتـولد من جـديد
وصرخت بكائي تملا الوجود

كائن جديد ... كائن نضيف
انسي ماضيه وايا سوبئي

انســان جديد
احلم وادامي ارض خضره
مزروعه ورد والوان جميله

احلم وجوي الحلم امْلي
مش وساخة الزمان الي فات
والي عدي ع كل حتة نضيفه فيا
خلَ السواد كل الي فيها..

حـلــم

ياااااه عليك
زمان كنت حلم
حلم جميل رسملي كل دنيتي
بس كنت صغير
وكنت ضعيف
وانا برضوه دلوئتي ضعيف

بس الزمان سبلي جروح
كـدمات كـتير
وعشان انا جامد أوي عملت مش واخد بالي
آل يعني مش حاسس
وقلت هَعدي همشي لحلمي
انت بتضربني دانا جامد والله مانا حاسيس
اصلي جبله
حلوف وعايش وسط البهايم
دوس ياراجل
اضرب ياخويا

اتـولـد

اتولد واحلم من جديد
يمكن العيب الحقيقي في القديم

اصله كان حلم عبيط.. هاهاه

أال ايه كان نفسي ابقي وزير
او رئيس او مغني , عالم كبير
قول اينشطين او زويل

المهم حاجه كبيره
وسط زحمت البشر
وسط اهمال البشر ليا انا

لأ كان نفسي ابقي محبوب
وسط البنات وسط الأقارب و الضيوف
وسط الجران
ابويا وامي
بس قول للزمان يرجع يازمان
يمكن لو رجع اعرف تاني احلم

بس هغيروه
هغير الحلم العبيط

وهفكر في حلم تاني
من جديد
..



هناك 17 تعليقًا:

غير معرف يقول...

اوعى تتنازل عن أحلامك
حاول وحتى لو متحققتش كلها
كفاية انك حاولت
احنا سعداء بيك جدااا
وسعداء بمعرفة مدونتك
تحياتى

كان حلم يقول...

شكراً

ومتشكر ع الزياره وكلامكم الجميل

بس عايز ازور مدونتيك فين ؟

jonoon 3aqel يقول...

الحلم موجود...يمكن يوم يبعد و يوم يقرب..لكن مع الله..ثم وجود الأمل و الصحبة الطيبة راح نقرب و نقرب لحد ما نمسك الحلم بأيدنا..
الله معاك أخي
و أتمنى نكون على تواصل دايم..
تقبل تحياتي
Maybe Soon

صحصح يقول...

"وهفكر في حلم تاني
من جديد"

انا مجبتش حاجه من عندي ..أنت جاهز أهو...جاهز تفكر في حلم تاني ...حلم جديد...

يا تري زرت مدونة "مجموعة المساندة العربية " و لا لسه! طيب موقع " ارابيك ريكفري" ؟؟؟

صحصح يقول...

جميلة جدا جدا ... أثرت فيا جدا

Go2LIghtGO يقول...

جميلة احلم
من حق كل واحد يحلم
و تقدر تحقق احلامك بس لما تحلمها
كلامك جميل
:)

صحصح يقول...

ممكن احط لينك المدونة بتاعتك عندي ..عشان اتابعها ؟؟؟ منتظرة الرد.....

كان حلم يقول...

هوب

بجد اهتمامك ده شيئ علاني نفسياً جداً حاسيت اني ليه اصحاب وناس قابلني

انت زورتي مدونتي اكتر من مره كلامك بيحمل قبول وتقدير وحاجات جميله كتير
اشكرك من قلبي اشكر ربنا اني اتزحلأت ورجلي راحت الشات بتاع المسانده وعرفتك وعرفت فرند وعرفت مايبيسون وعرفت ناس كتير حلوين

انا يمكن مش بعرف اعبر عن مشاعري او كلامي مش بيسعفني لكني فرحان بجد بيكم فرحان بكل شخص وانسان جميل دخل مدونتي وكأنه بيقدملي عون مشحون بشحنه كبيره من الحب والفهم والتقدير متشكر ليكم فرحان بوجودكم فرحان اني اخيراً لأيت حد يفهم ويستوعب ويعرف يحب ويقدر

اشكركم جميعا
وليك ياهوب انا الي اضلب منك انك ترفقي لينك الموقع بتاعي عندك بدون استأذان طبعاً ده شرف ليا
.......

كان حلم يقول...

friend4ever

الحلم ده كان قديم من الطفوله يا فريند مش هينفع راح زمانه راح خلاص

والمحول شرف بس مش دايماً تكون شرف أوقات بتكون عار وخيبت أمل وصفحة فشل ف سجل حياتك خبره ف الفشل

وانا ال سعيد بوجودك

كان حلم يقول...

الي الفاضل
Maybe SoOn

فعلاً الأمل والصحبه الهم الي بيجمع الناس والحب الحقيقي

وربنا فوق كل دول وهو ايه الي عرفني بيكم غير ربنا
اوقات افضل احسبها مع ربنا بالورقه والقلم لكن ربنا بيخالف كل توقعاتنا المحدوده والقاصره ..
ربنا يارب يشفيني ويسعدنا ويهدينا جميعاً

كان حلم يقول...

Go2LIghtGO

هحلم عشان ابقي انسان محترم وسط ناس طيبين زايكم وسط ناس بتحب بعض هحلم واشتغل من اجل حلمي وهبئي انسان جديد عرف فشله القديم واتعلم منه

شكراً ونورت مدونتي وهنروح مع بعض للنور انشاء الله جميعاً

عُمر يقول...

حلو القناع

:‏)‏

ومتشكر عالإطراء

بس نتعرف الأول

أو فكرني إنت مين

اه .. موش أي حد يقول كلمة "أوقع في أذني" :)

شكلك مثقف ومفتح

وأنا أحب المثقفين

هاه ..

مين إنت بقى ؟

صحصح يقول...

كان حلم..
أهتمامي ده نابع من اهتمام الناس الحلوه دي...هما علموني اقبل نفسي و شجعوني بنفس الطريقة..
بالأضافة لان اسلوبك في الكتابة في البوست ده فعلا أثارت اعجابي .
انا عشان اتعافيت عاوزه كل تعبان يعرف طريق التعافي ده...

يالا كمل بقا معانا ... ان جيت للحق مفيش حاجه مضمونة ...كله في أيد ربنا.

أثمن من اللآلئ يقول...

يااااااااااااا

كمـــل ... انا عرفتك .. بس في اسلوبك في روح جديدة ... بس زي ما انت عارف ... الكاتب الماهر روحة في قلمة وكتباته ... بشجعك.

أنت بتعرف تعبر عن نفسك كويس قوي قوي قوي ... كمل ... بس متتكلمش عن الماضي اكتر من اما تتكلم عن المستقبل. أنطلق للأمام وما تخاف

الماضي مش هيأثر عليك .. وانا هتصل بيك علشان اسلم عليك واتأكد من فراستي أنها لسة معجزتش هيهيهي

ياراجل .. دا انت محبوب وسط أصحابك وليا ولناس كتير

دا انت طماع بجد

اخوك اللي بيحبك
لؤلؤ

أثمن من اللآلئ يقول...

يااااااااااااا

كمـــل ... انا عرفتك .. بس في اسلوبك في روح جديدة ... بس زي ما انت عارف ... الكاتب الماهر روحة في قلمة وكتباته ... بشجعك.

أنت بتعرف تعبر عن نفسك كويس قوي قوي قوي ... كمل ... بس متتكلمش عن الماضي اكتر من اما تتكلم عن المستقبل. أنطلق للأمام وما تخاف

الماضي مش هيأثر عليك .. وانا هتصل بيك علشان اسلم عليك واتأكد من فراستي أنها لسة معجزتش هيهيهي

ياراجل .. دا انت محبوب وسط أصحابك وليا ولناس كتير

دا انت طماع بجد

اخوك اللي بيحبك
لؤلؤ

محمود يقول...

بجد احساسك وتعبيرك عن اللي جواك حلو اوي مش كتير بيقدروا يعبروا عن ده الي الامام وحابب اننا نكمل الطريق مع بعض طريق التعافي(انا هضيف مدونتك عندي عالمدونه عشان اتابعك)ربنا معاك دايما

كان حلم يقول...

محمــــود

بجد شكراً كلامك اضاف الي قبول فوق قبول ناس كتير حلوين هنا مرحب بيك ومن غير استأذان خد اللينك

باي